DOMÉNY

 

Začnu heslem, které již dnes platí bezezbytku: „Kdo není na internetu, jako by nebyl“. Toto tvrzení již dnes vychází z nezbytnosti být viděn na internetu. Ať si již zvolíte jakoukoli formu podnikání, vždy začínejte u internetu. Troufám si říci, že snad neexistuje obor nebo disciplína, která by nevyužívala alespoň malý díl z možností, které dnes internet nabízí. Když nic jiného, tak alespoň email, je dnes již takřka povinností.

DOMÉNA je něco jako poštovní adresa. I firma může sídlit kdekoli, ale některé adresy mají prostě lepší zvuk. Pokud máte butik (boutique) umístěný na Pařížské ulici v Praze (vyhlášená módní ulice s těmi nejdražšími a nejexklusivnějšími značkami), má Váš butik větší prestiž, bohatší klientelu a nebojme se říci i zisk, než zastrčený krámek ve vesnici při československém pohraničí. A tak je to i s internetovými doménami. Doména je tedy adresa webové stránky. Každá doména musí být řádně zaregistrována u správce příslušné domény a zaplacen požadovaný poplatek. Internetová doména je výchozím bodem pro budování jakýchkoli aktivit na internetu. V přeneseném slova smyslu lze říci, že je to pozemek, na kterém následně můžete vybudovat vlastní obsah – www stránky, e-shop, diskuzní fórum, blog atd. Vlastnictví domény je vázáno vždy na zaplacené smluvní období a lze ho vždy prodlužovat opětovným zaplacením či v případě nezájmu zrušit. 

Abyste na internetu byli úspěšní, potřebujete nejenom dobrý projekt, vhodnou reklamu ale také dobrou doménu. V záplavě informací, která se na nás dnes valí ze všech stran, je dobrá doména, takřka nezbytností. Posuďte sami. Hledáte hnojiva a jiné zahrádkářské potřeby. Na nějaké reklamní ceduli při průjezdu městem, narazíte na prodejce, který má tyto www stránky: bkr-hnojiva-postriky-vranov.cz. To si asi těžko z auta zapamatujete! Ale co kdyby tam měl: zahradkarskepotreby.cz, to už je jiný kafe. Na to si vzpomenete, i kdyby jste nechtěli. Nedělejte si však iluze o tom, že tyto základní jména tzv. slovníková slova jsou volná. To bohužel většinou nejsou. Proto přicházíme my s naším unikátním projektem pronájmu domén, který toto umožňuje.

Takže doména tedy musí být dobře zapamatovatelné, výstižná, co nejkratší, intuitivní, prestižní a hlavně srozumitelná. Doména bude pravděpodobně prezentovat Vaše www stránky, eshop nebo jakýkoli jiný projekt po delší dobu, proto byste měli jejímu výběru věnovat potřebný čas. Kvalitní doména Vám pomůže s budováním Vaší firmy, značky, trhu a lidé si Vás (Vaši doménu) budou pamatovat. Dobré jméno samo o sobě dokáže zvýšit tržby, zisky, snížit náklady na reklamaci a propagaci. Proč? Protože se dobře pamatuje a je pro svůj obor charakteristické. Správná doména může být právě tím, co rozhodne v konkurenčním boji ve váš prospěch.
 

Při výběru domény myslete také na to, zda zvolené doménové jméno neznamená také i něco jiného např. sprostého, hanlivého, urážejícího. Tot platí hlavně pro zahraniční domény. Zde je nutné znát všechny významy zvoleného slova.
Před registrací si zkuste název domény několikrát nahlas vyslovit. Taktéž se zeptejte ostatních, jak se jim doména vyslovuje a nezapomínejte také na to, aby doména při vyslovení příjemně zněla. Doména by měla být nejenom dobře vyslovitelná, ale také by neměly být problémy s jejím psaním. Zvláště všemi oblíbené i/y, může být řádným oříškem. Nejlepší jsou domény, které se vyslovují a píší stejně a současně neobsahují žádnou problematickou část. Příkladem dobrého názvu je např. www.flortex.cz. Komplikovaným názvem, který ale zase reflektuje název firmy, je např. www.offaxis.cz. Jinak se píše, čte a dokonce má i zdvojená písmena.

Jak správně zvolit doménu?

Než dlouhé vysvětlování, to je lepší jeden konkrétní případ.
 

Případová studie A – Nejvhodnější doména.
Firma prodává široký sortiment zahrádkářských potřeb jako např. hnojiva, postřiky, semena, hlínu, nářadí, nástroje, sekačky, květináče, pracovní oblečení atd. Pokud má takovýto široký sortiment je nutné hledat slovo nebo slova, která budou nejlépe vystihovat celou šířku sortimentu. Slovo nebo slovní spojení musí mít takové znění, aby si zákazník okamžitě představil, co zde najde. V tento okamžik si firma zvolila doménu www.zahradkarskepotreby.cz, což nejlépe vystihuje prodávaný sortiment.

Případová studie B – Jméno firmy nebo značka, sortiment, zaměření?
Firma AMMA PROGRESS s.r.o. mimo jiné vyrábí, prodává a distribuuje netkané textilie pro zahrádkáře pod značkou FLORTEX. Firma si nyní vybírá, která z variant domény by byla nejlepší – název firmy, název výrobku, název sortimentu výrobku nebo název celé oblasti. Zde již může být více správných variant, záleží na tom, co chcete nejvíce propagovat, zda název firmy (amma.cz nebo ammaprogress.cz), sortiment výroby (netkanatextilie.cz) nebo značku výrobku (flortex.cz). Každá ze zvolených alternativ bude správná, protože toto je spíše rozhodnutím obchodním nebo strategickým.

Případová studie C – S pomlčkou nebo bez pomlčky?
Veskrze je to jedno. Lepší jsou názvy bez pomlčky, protože pomlčka se špatně diktuje a zákazník na ni občas může zapomenout, když ji přepisuje do prohlížeče a tak se nedopatřením může dostat na stránky Vaší konkurence. Na druhou stranu stretchfolie.cz nebo stretch-folie.cz už jsou dnes takřka rovnocené. Přednost pokud můžete dávejte spíše doménám bez pomlček. 

Případová studie D – Jakou koncovku?
Koncovka neboli doména I.řádu je také důležitým rozhodnutím. Pokud hodláte podnikat spíše v Česku tj. na lokálním trhu, volte zásadně koncovku .cz, pokud je to možné. Pokud to není možné, volte další koncovky jako např. .eu, .com, .net. Tyto koncovky už ale nemají pro tuzemského zákazníka, tak dobrou pamatovatelnost. Zákazník si většinou pamatuje název domény, ale koncovku spíše odhaduje. Tedy pokud vidí u Českých Buďejovic nápis “Kompletní sortiment zahrádkářských potřeb najdete na www.zahradkarskepotreby.cz“, tak si zapamatuje pouze www.zahradkarskepotreby a dále předpokládá, že koncovka je .cz. Vždyť jsme přece v Čechách. Na druhou stranu než volit krkolomný název s koncovkou .cz, je lepší použít výstižný název např. s koncovkou .eu.
 

Pokud podnikáte i v zahraničí, pak lze volit i jiné koncovky jako např. .eu, .com. Zde však musím upozornit na jednu často opomíjenou věc. Pokud se prezentujete do zahraničí, musíte i název této domény přizpůsobit místnímu jazyku nebo výrazům. Pro obecnou prezentaci do zahraničí používejte nejlépe angličtinu, která je pasována na mezinárodní jazyk. Taktéž názvy překládejte – www.netkanatextilie.cz je dobrá u nás, ale angličan asi těžko pochopí, co je www.netkanatextilie.eu. I přestože máte evropskou koncovku, tak název je nesrozumitelný.